
El calendari d’actes previstos per les Festes de la Mercè d’enguany al voltant de la plaça d’Espanya fa que els esdeveniments on es preveu assitència massiva de desenes de milers de ciutadans coincideixin en data i pràcticament en hora amb la Fira Medieval organitzada per l’eix comercial Creu Coberta, el primer cap de setmana de la Festa Major d’Hostafrancs. La fira, una de les activitats que atreu més públic als carrers d’Hostafrancs durant les festes del barri, haurà de tancar les jornades de dissabte i de diumenge coincidint, a pocs metres, a l’avinguda Maria Cristina, amb l’arribada d’una multitud de públic que assistirà al macroconcert organitzat per la cadena Europa FM (dissabte al vespre) i amb el Piromusical de la Mercè (diumenge).
En el cas de diumenge, el desmuntatge total de la fira, que s’acostuma a fer a partir de les 9 del vespre, coincidirà amb l’allau de barcelonins vindran a la zona per presenciar l’espectacle de focs artificials i música que tancarà les festes de la Mercè. Un alicient afegit, enguany, és que el Piromusical servirà per reinaugurar la Font Màgica de Montjuïc que tornarà a funcionar després d’estar aturada en els darrers tres anys per la sequera.
Aquesta coincidència preocupa especialment l’Associació de Comerciants Creu Coberta que pensa demanar a l’Ajuntament mesures que faciltin la mobilitat per la càrrega i descarrega dels paradistes de la Fira Medieval i que garanteixin la seguretat. En la memòria dels comerciants d’Hostafrancs estan molt presents els incidents greus que es van viure la nit del 24 de setembre de 2022 als carrers del barri. Aquella nit, en acabar un dels concerts de l’Avinguda Maria Cristina un grup violent format per desenes de persones va fer destrosses i va assaltar i saquejar la pernileria La Muntanya. Aquells incidents van suposar la detenció de 12 persones i van obrir una reflexió sobre la seguretat de determinats esdeveniments massius a l’entorn de la plaça d’Espanya.
Fa un any, l’Ajuntament de Barcelona i Fira de Barcelona van presentar un acord per reduir els esdeveniments de la plaça de l’Univers, un espai que forma part del recinte firal de Montjuïc i que acull grans concerts que generen queixes pel soroll. Però aquest acord preveia que els concerts es continuaran celebrant fins a l’any 2026.








